اخبار

پیام دبیرکل اتحادیه جهانی پست، به مناسبت روز جهانی پست

همانگونه که اغلب مایلم یادآوری نمایم، امروزه ارسال یک نامه یا بسته از طریق پست تفاوت بسیار زیادی با ارسال پیام در درون یک بطری دارد. فناوری جدید امکان ردیابی نامه‌ها، بسته‌ها وامانات را از ابتدا تا انتها برای بخش پستی فراهم نموده است.

این موضوع بسیار حائز اهمیت است، چرا که کیفیت سرویس اکنون تبدیل به چالشی شده که مجریان پستی دیگر نمی‌توانند از آن چشم پوشی کنند. امروز که روز جهانی پست در سال 2006 را جشن می‌گیریم، من از تمامی ذینفعان بخش پستی دعوت می‌کنم تا هم به موضوع کیفیت تمرکز نموده و هم برای اطمینان از اثر بخشی خدمات ارائه شده در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورشان و همچنین رضایت مشتریان، تدابیر لازم را بیاندیشند.
  برای بهبود کیفیت سرویس راه¬های بسیاری وجود دارد و اتحادیه پستی جهانی به¬عنوان آژانس تخصصی سازمان ملل و مسئول بخش پستی، حمایتهای دائمی و پایداری را در این زمینه ارائه می‌کند. درواقع اتحادیه پستی جهانی این امر را یک اولویت برای خود قرارداده و با فعالیت در جبهه‌های مختلف کمک می‌کند تا شبکه پستی جهانی از تمامی ابعاد فیزیکی، الکترونیکی و مالی به بالاترین حد ممکن از کیفیت سرویس دست یابد. این تلاشها علاوه بر رهگیری و ردیابی مرسولات، شامل ارزیابی عملکرد و امنیت نیز می‌شود.
    در این ارتباط صندوق کیفیت سرویس اتحادیه، یک ابزار توسعه مالی منحصر به¬فرد را در درون سیستم سازمان ملل ارائه می‌دهد. این صندوق طی پنج سال گذشته، 280 پروژه را در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه¬یافته با هدف بهبود کیفیت، تامین مالی نموده است. این پروژه‌ها عمدتاً در زمینه سرعت و اطمینان خدمات پستی، امنیت، رفتار با مطالبه‌نامه‌ها، دسترسی به خدمات، اجرای سیستم قیمت¬گذاری و کنترل هزینه بوده است.
   البته کیفیت سرویس، هم‌رده استاندارد¬سازی است و استانداردها، قابلیت همکاری شبکه‌های پستی را آسانتر و کاهش هزینه را بهبود می‌بخشد. بسیاری از استانداردهای بین‌المللی موجود که صدها مورد آن توسط اتحادیه پستی جهانی تدوین شده است، هم‌آهنگ سازی، نظم و کیفیت را برای خدمات پستی جهانی دربردارد.
  ذینفعان پستی که شامل مجریان، مشتریان و نیز سازندگان پاکات نامه، عرضه کنندگان تجهیزات پستی و ناشرین هم می‌شود، برای تاثیر¬گذاری بیشتر می¬باید، استانداردها را رعایت کنند، همچنین با جهانی¬سازی تجارت لازم است تا رفتار، ردیابی و ارسال مرسوله استاندارد¬سازی شود تا سرویسی بدون نقص برای مشتری تضمین شود.
  به‌مدد این استانداردها، کشورها از پیش اعلامیه‌ای مبنی بر رسیدن مرسوله‌ از خارج را دریافت می‌کنند، بارکدهای روی مرسولات از مبدأ بنین در چین یا برزیل قابل خواندن هستند و مهر الکترونیک استفاده شده در کانادا، در فرانسه هم قابل تشخیص است. پیامهای استاندارد می‌تواند برای دیگر خدمات از جمله خدمات مالی پستی که هم اکنون دستخوش توسعه سریع است نیز ایجاد شود. تا پایان سال 2005 بیش از دو میلیون حواله مالی الکترونیکی با استفاده از سیستم پیغام¬های استاندارد ارسال شده‌اند. استاندارد¬سازی برای تضمین امنیت و کارآیی نقل و انتقال وجوه به¬صورت الکترونیک بسیار ضروری است. با نگاهی به آمار کارگران مهاجر (3درصد از جمعیت کل دنیا) که نیاز به راههای مقرون به¬صرفه برای ارسال بخشی از پس‌انداز خود به خانواده‌هایشان دارند، این ضرورت کاملاً مشاهده می¬شود. از این وجوه تنها در سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و به¬عنوان منبع تامین مالی کشورهای درحال توسعه استفاده می‌شود.
   ویژگی¬های پیام استاندارد EDI (مبادله الکترونیک داده‌ها) نیز همچنین برای بهبود فعالیت ترخیص گمرک پستی تهیه و تصویب شده‌اند. همین رویه در سیستم آدرس نویسی بین‌المللی که اخیراً استانداردهای آن ارائه شد نیز اعمال می‌شود. در این استانداردها تمامی اجزای تشکیل دهنده آدرس که به¬طور جهانی قابل تشخیص باشد مطرح شده است.
  با این‌حال هنوز هم کارهای بیشتری می‌بایست صورت پذیرد. ما نباید سمت و سوی هدف خود که همانا "کیفیت جهانی متضمن جلب اعتماد مشتری به سرویس پستی است" را فراموش کنیم. ما به این اعتماد نیاز داریم تا به ¬واسطه آن به توسعه بازار ارتباطات ادامه دهیم و این کاملاً به ما به¬عنوان ذینفعان بخش پستی بستگی دارد که این اعتماد را پرورش دهیم.

 
فعالیت های پیشنهادی اتحادیه پستی جهانی به مناسبت روز جهانی پست:

     دفتر بین الملل برن در ادامه علاوه بر ارایه فعالیت های پیشنهادی خود، از اعضای اتحادیه نیز خواست تا فعالیت های پیشنهادی خود را مطرح کنند.
این دفتر همچنین از اعضا خواست تا گزارشی از فعالیت ها و مراسم ویژه این روز را به همراه عکس تا 30 آبان ماه سال جاری به منظور درج در مجله یونیون پستال ارسال کنند.

 انتشار مطالب مطبوعاتی و برگزاری کنفرانس های خبری با تاکید بر شبکه گسترده پستی و اهمیت نقش بخش پستی در کاهش شکاف دیجیتالی (به سایت اتحادیه (www.upu.int) مراجعه شود)
 انتشار پیام دبیرکل اتحادیه و سخنرانی و مصاحبه با مقامات ارشد دولتی از طریق رسانه‌های جمعی
 انتشار مطالبی پیرامون اتحادیه پستی جهانی و شبکه گسترده پستی در مجلات پستی، بولتنهای خبری، نشریات کارکنان و مجلات فیلاتلیک با تاکید بر نقش مهم بخش پستی در جامعه اطلاعاتی
 انتشار تمبرهای ویژه و پاکتهای مهر روز
 ممهور نمودن مرسولات با مهرهای ابطال و مهرهای تاریخ‌دار ویژه
 فروش کارت پستالهای ویژه روز جهانی پست
 سازماندهی روز 9 اکتبر (17 مهر) بعنوان روز تمبر پستی
 نصب پوسترهای روز جهانی پست در دفاتر پستی وامکن عمومی
 توزیع پرسشنامه‌ میان عموم مردم به منظور جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات آنان درخصوص بهبود خدمات پستی
 سازماندهی نمایشگاه های فیلاتلیک و دیگر نمایشگاه ها درخصوص خدمات پستی
 سازماندهی مسابقات انشا نویسی درخصوص نقش بخش پستی
 اهدای جوایز به برندگان مسابقات نامه‌نگاری بین‌المللی جوانان اتحادیه و یونسکو و همچنین برندگان مسابقه در سطح کشوری واستانی و اعلام موضوع مسابقه بعدی نامه‌نگاری بین‌المللی در این روز
 ترتیب بازدید رایگان از موزه‌های پستی
 سازماندهی و تدارک برنامه‌های بازدید از ادارات و مراکز پستی برای دانش‌آموزان و پذیرایی از آنها
 تجلیل از کارمندان پستی و اهداء جوایز ویژه برای کارمندان برجسته
 سازماندهی و برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی ویژه روز جهانی پست
 توزیع نمونه‌های تبلیغاتی از قبیل تی‌شرت، مدال، برچسب و ... دارای شعار روز جهانی پست

 

۵ مهر ۱۳۸۵ ۱۱:۴۲
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۶,۰۲۵

اظهارنظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید