اخبار

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد:رشد 190درصدی تجارت الکترونیکی در سال 89

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد:رشد 190درصدی تجارت الکترونیکی در سال 89
بر اساس آمارهای موجود، تجارت الکترونیکی طی سال 89 نسبت زمان مشابه سال قبل آن رشد 190 درصدی را شاهد بوده است.
به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر رضا تقی پور در همایش تخصصی سیاست ها و چشم انداز کشور در تجارت و اقتصاد الکترونیکی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: این آمارها بیانگر ظرفیت بالای رشد این حوزه در کشور است که می بایست برنامه های گسترده ای برای توسعه در این حوزه اجرایی شود.
وی افزود: بر همین اساس یکی از هفت محوری که در دولت دهم به عنوان محورهای دارای اولویت مدنظر قرار گرفته، توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیکی است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به شاخص های تعریف شده در برنامه پنجم توسعه، می بایست تا پایان طی پنج سال آینده، 80 درصد پرداخت هایی که توسط اسکناس و یا شبه پول صورت می گیرد، به صورت الکترونیکی انجام شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان این مطلب که می بایست تا پایان برنامه پنجم توسعه، 20 درصد از تجارت داخلی و 30 درصد از تجارت خارجی به صورت الکترونیکی انجام شود، تصریح کرد: برای تحقق این شاخص ها باید تلاش های گسترده ای انجام شود چرا که عوامل متعددی در این حوزه نقش دارند.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر و با توجه به اهمیت توسعه در این حوزه، کمیته تجارت و اقتصاد الکترونیکی با مسوولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در کارگروه مدیریت فاوا تشکیل شده و مصوبات مورد نیاز در کوتاه ترین زمان ممکن تصویب و در صورت ابلاغ از سوی رئیس جمهور، اجرایی می شود.
دکتر رضا تقی پور با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در توسعه تجارت الکترونیکی، گفت: فناوری اطلاعات می تواند زمینه لازم برای توسعه سرمایه انسانی ، گسترش تولیدات متنوع و بهبود کیفیت تولید را فراهم کند.
وی ادامه داد: فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب افزایش بهره وری در کل تولید می شود و بسیاری از کشورها از این فناوری برای توسعه اقتصاد خود استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: ازجمله عوامل تمایل مردم در حوزه مصرف و تولید به استفاده از تجارت الکترونیکی می توان به ، تسریع دسترسی مردم به اطلاعات و امکانات، کاهش هزینه ها در بخش های مختلف نظیر توزیع و تبلیغات و شناخت رقبا، محصولات و خدمات آن ها اشاره کرد.
وزیر ارتباطات با اشاره به تجربه سایر کشورها در این حوزه تصریح کرد: در کشور مالزی و در سایه ایجاد و پیاده سازی تجارت الکترونیکی، 520هزار شرکت کوچک و متوسط ایجاد شده که بیش از 90 درصد تراکنش های مالی آن ها به صورت الکترونیکی انجام می شود.
وی ادامه داد: در ایران نیز طی سال های گذشته تلاش های گسترده ای برای توسعه تجارت الکترونیکی صورت گرفته و هم اکنون نیز "توسعه دسترسی زیرساخت"، " توسعه آموزش و اطلاع رسانی" و " توسعه مباحث قانونی و مقرراتی" به عنوان سیاست های کلی برای توسعه در این حوزه درنظر گرفته شده است.
بر اساس این گزارش، مهندس علی حکیم جوادی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در این همایش با بیان این مطلب که توسعه تجارت الکترونیکی در ایران باید با نگاه نوآورانه و خلاقیت، مبتنی بر الگوهای جدید پیگیری شود، اظهارداشت: تا کنون تلاش های گسترده ای برای توسعه این حوزه خصوصا در دولت دهم صورت گرفته که می بایست به کمک الگوهای جدید، پیگیری شود.
رئیس میزگرد ارائه الگوی مناسب توسعه تجارت الکترونیکی در همایش تخصصی سیستم ها و چشم اندازها، افزود: می بایست در یک فضای سالم و حمایتی، زمینه شکل گیری کسب کارهای نوآورانه در حوزه تجارت الکترونیکی را فراهم کرد.
معاون وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: بررسی تجارب کشورهای پیشرفته نشان می دهد، در سایه ایجاد یک فضای حمایتی مبتنی بر نوآوری و خلاقیت، شرکت های پیشرفته فراوانی در حوزه تجارت الکترونیکی شکل می گیرد.
این گزارش حاکی است، "تبیین سیاست ها (بایدها و نبایدها) و جهت گیری راهبردی در توسعه تجارت الکترونیکی کشور"، "سیاست گذاری توسعه تجارت الکترونیکی بر مبنای مدل توسعه ملی مبتنی بر ارزش" و "بانکداری زیرساختی برای توسعه تجارت الکترونیکی" از جمله موضوعات مطرح شده در این میزگرد بود که از سوی کارشناسان و مسوولان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
۱۳ مهر ۱۳۹۰ ۱۱:۳۹
تعداد بازدید : ۱,۱۸۴

اظهارنظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید