اخبار

چرا برخی از مدیران عالی پاسخگو نیستند ؟

گفت و گو یکی از بهترین راههای انعکاس نظرات مسوولان به منظور آگاهی بخشیدن و مطلع ساختن مخاطبان است، در این میان خبرنگاران و روزنامه نگاران نیز که خواهان جمع آوری خوراک رسانه یی هستند برای گفت و گو با مدیران و مسوولان روزها و هفته تلاش می کنند، از این روش که به نظر سهل و کم دردسر می آید، بسیار هم بهره می برند.

اما گرفتن یک مصاحبه خوب به آن معنا که از ارزشهای خبری بالایی برخوردار باشد گاهی از گذر از هفت خوان رستم نیز سخت تر می نماید و اراده ای پولادین می طلبد و همتی بی پایان.
اما چرا گاهی برخی از مدیران از انجام مصاحبه خودداری می کنند؟
می دانیم که برخی از مدیران مورد مصاحبه به لحاظ صندلی مدیریتی که بر آن تکیه زده اند از اهمیت اجتماعی بالایی برخوردارند و آنچه می گویند مهم است، به همین سبب آنان در طول انجام مصاحبه دلمشغولی هایی نسبت به آنچه که می گویند دارند این محافظه کاری یا ترس از عواقب مصاحبه،یکی از محکمترین دلایلی است که فرد را وادار به فرار از مصاحبه می کند.
گاهی نیز مصاحبه شونده متوجه اهمیت موضوع تازه ای که مورد نظر خبرنگاران است، نمی باشد و یا مصاحبه شونده احساس می کند که حرف تازه ای برای گفتن ندارد و آنچه در آخرین اظهار نظر گفته با آنچه که الان می خواهد بگوید؛ تفاوتی ندارد.
ممکن است مصاحبه شونده آنچه را که می داند مهم می پندارد ولی به دلایلی مصاحبه کننده را مناسب برای بیان مطالب نمی داند.
گفته می شود که مصاحبه گر و مصاحبه شونده تازه کار از انجام مصاحبه هراس دارند و این هراس به دلیل هجوم سوالات مختلفی ا ست که ذهن را به خود مشغول می کند.
البته نباید از حساسیت ها و دلمشغولی های مصاحبه کننده گذشت چرا که اطلاعات مصاحبه های خبری از سوی وسایط ارتباط جمعی منتشر و از سوی مردم دریافت می شود و آنچه گفته شده است دیگر قابل پس گرفتن نیست.
از سوی دیگر اصلاح آنچه مصاحبه کننده و مصاحبه شونده گفته اند، بسیار دشوار و یا غیرممکن است، شرکت کنندگان در مصاحبه از این امر آگاهند و هنگامی که درگیر شدن با فراگرد مصاحبه را می پذیرند ، ناگزیر، آن جبر را نیز می پذیرند.
اگر مصاحبه شونده ای بر موضوع مصاحبه تسلط کافی داشته باشد، دچار خودسانسوری نشود، قدرت بیان و تجزیه و تحلیلی مسائل را داشته باشد و سرانجام مصاحبه کننده را به دیده کارمند و زیردست خود نپندارد، بی شک مصاحبه ای موفق انجام خواهد شد.
البته از توانایی هایی خبرنگار در انجام یک مصاحبه موفق نباید گذشت مصاحبه کننده ای که بتواند قبل از مصاحبه، درباره ی مصاحبه شونده و سوابق او اطلاعات لازم را به دست آورد و به موضوع مصاحبه تسلط داشته و در صورتی که از سوابق آن آگاه باشد، می تواند اطلاعات خوبی در اختیار مخاطبان بگذارد.
بهتر است بدانیم که مصاحبه گر و مصاحبه شونده خوب در طی انجام مصاحبه سعی می کنند فرستنده و گیرنده خوبی برای اطلاعات باشند.
همچنین تصمیم گیری به موقع و صحیح و نیز آمادگی، صداقت ، اعتماد به نفس و توانایی انجام صحیح روشهای مصاحبه از رموز موفقیت هستند.
سارا کروبی - کارشناس واحد خبر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
      

۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۵ ۰۸:۵۹
تعداد بازدید : ۴,۱۷۱

اظهارنظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید