اخبار

مدیرکل پست خراسان رضوی: جذب ترافیک و درآمد معلول شناخت بهینه بازار و رقبای پستی است

مدیرکل پست خراسان رضوی: جذب ترافیک و درآمد معلول شناخت بهینه بازار و رقبای پستی است
کیفیت، ترافیک، درآمد و هزینه چهار شاخصی است که براساس آن ادارات پست استان های کشور در سال 94 مورد ارزیابی قرار گرفتند. در گزارش ارایه شده به مسئولان، اداره‌کل پست استان خراسان رضوی رتبه دوم را در این سال به خود اختصاص داد.
در همایشی که در تهران و با حضور دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، از مدیرکل و کارکنان این واحد تقدیر معنوی و مادی به عمل آمد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر از دلایل موفقیت و تدابیر اندیشیده شده درخصوص نیل به این رتبه، با شفیعی مدیرکل موفق پست استان گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ذیل می‌آید.
 به عنوان عضوی از گروه پستی هشت، چه برنامه ای برای افزایش ترافیک و درآمد شبکه دارید؟
جذب ترافیک و افزایش درآمد همواره معلول انجام یک سلسله اقدامات راهبردی و هدفمند در حوزه بازار می باشد زیرا بستر ترافیک و درآمد به نحوه تعامل با محیط بیرونی و شناخت کنش های بازار و درک شرایط کسب و کار می باشد. اگر تمامی تمهیدات با این هدف گیری شکل بگیرد می توان اهداف تحقق درآمد و ترافیک را عملیاتی نمود و در غیر اینصورت ناگزیر به پذیرش اصل ناتوانی در رقابت با سایر رقبا خواهیم بود و این نکته زمانی نمایان تر می شود که بدانیم ترافیک و درآمد معلول تفکر توسعه خواه می باشد. توجه به حضور رقبا در جذب بازار می تواند مسیر حرکت و آینده شبکه را بهتر تحلیل کند. رقبا برای جذب بازار متکی به بهبود فرآیندهای منتهی به تامین نظر مشتریان و همراه با رقابت پذیری خدمات به وجود آمده اند. اگر شبکه پست بتواند با تکیه بر توانمندی های گسترده و شبکه عظیم از تجهیزات و امکانات اعتماد مشتریان را جذب کند می تواند به خلق ترافیک پایدار و درآمد دایمی امیدوار باشد.
 نفوذ خدمات پستی در کشور چگونه امکان پذیر خواهد شد؟
اساسا بهره گیری از اصطلاح و کلمه نفوذ در حوزه ارتباطات فیزیکی معمول نیست و بیشتر از عنوان پوشش استفاده می شود .لازمه یک پوشش همه جانبه تحقق خدمات در تمامی سطوح و لایه های اداری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می باشد و هرگاه پست اهمیت و جایگاه واقعی خود را در جامعه درک کند و به عبارتی رفتار جامعه پذیر داشته باشد و نیاز و ضرورت حضور آن قطعی تلقی شود، نبودش یک خسارت به شمار می رود که در این صورت می توان ادعا کرد این شبکه از نفوذ و گستردگی بالایی برخوردار است. در این شرایط باید برای عمق بخشی جایگاه خود از تمامی ظرفیت ها و امکانات استفاده نموده و به عنوان یک جریان مستمر و موثر در عرصه خدمات عمومی خود را تثبیت نماید و پذیرش عمومی را به همراه داشته باشد.
 لازمه تحقق شعار " پست هوشمند" عمل به چیست؟
یک شبکه هوشمند قدرت اتکا به توانایی های ذاتی و پاسخگویی سریع به رویدادهای بیرونی و درونی و به عبارتی محیط اطراف خود را دارد. ما نمی توانیم حرف از هوشمندی بزنیم در حالی که بخشی از فرآیندها کند و پاسخگویی مختل است . شبکه هوشمند به شبکه ای اطلاق می شود که همیشه و در حال آماده و مستعد انعطاف پذیری در برابر تغییرات و یا بهره گیری از فرصت هاست. ما برای هوشمند سازی نیاز به بازسازی ساختارها، اصلاح فرایندها، تاکید بر آموزش و آمادگی نیروی انسانی و پذیرش مسئولیت همگانی در تمامی سطوح داریم. در واقع هوشمندی یک خصلت ذاتی در هر فرد است و سازمان هوشمند سازمانی است که متعهد به ساز و کار تامین خواسته های مشتریان پیش از آنکه مشتری اعلام نیاز کند است. در این عرصه پست باید بتواند هر ایده ای را به سرعت به محصول تبدیل کند.
 تغییر در روش کسب و کار پست از G2C  به B2B  و B2C را چگونه ارزیابی می کنید؟
این یک واقعیت است که از سال های گذشته ماهیت فعالیت های تجاری و به تبع آن پست تغییر کرده است. روش های سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای پر التهاب و متلاطم آینده نیست. بنابراین این روش ها باید همسو با بازارهای مدرن تغییر کند . ظرفیت دولت برای تولید خدمات و واگذاری آن به پست رو به افول است. از این رو می بایست از ظرفیت نوظهور اقتصادی و مشتریان دایمی بهره مند شویم. گمان می رود تاکنون توانسته ایم این رویکرد را با کمی وسواس و تاخیر به انجام برسانیم . انواع سرویس های جدید تجارت الکترونیک، پست رسانه و سایر سرویس های مبتنی بر ارزش افزوده ناشی از این تغییر دیدگاه به عرصه مناسبت های جدید پستی است.
 چرا باید در فرایندهای پستی بازنگری شود؟
در حال حاضر ما مجبور به بازنگری دایمی و اصلاح مستمر فرآیندها هستیم . امروزه دیگر با افکار و شیوه های قدیم نمی توان سرویس های نوین ارایه داد. اگر تغییر را نپذیریم به سوی حذف شدن از گردونه رقابت خواهیم رفت. به همین جهت شبکه پست که مخاطبان اصلیش مردم هستند باید شبکه ای چابک، سیال و تامین کننده نیاز مشتریان باشد. در این میان فرآیندها ناگزیر به تغییر در جهت تامین خواست مردم است. تا جایی که ممکن است این تحولات در یک دوره زمانی کوتاه یکساله نیز انجام شود زیرا بازار و مردم معطل شبکه فرسوده و کم تحرک باقی نمی مانند . بنابراین به نظر می رسد فرایندهای توام با تامین تمایلات مشتریان همواره باید مدنظر باشد.
بانک اطلاعاتی کدپستی ده رقمی چه مزایایی برای پست و مشتریان شرکت دارد؟
هیچ کشوری بی نیاز از داشتن اطلاعات و داده های مکانی نیست. حال ممکن است شکل بانک، حیطه و دامنه اطلاعاتی آن متفاوت باشد . مسلم است که در حال حاضر به لحاظ قانونی تنها پست مجاز به تجمیع اطلاعات مکانی است بنابراین این فرصت ارزشمندی است برای برقراری ارتباط پایدار با مشتریان، نهادها و دولت. پیشینه کدپستی ده رقمی به شکلی است که بیشتر مردم به صورت کلی با اهمیت آن آشنا شده اند و این فرصت بی بدیلی برای پست فراهم آورده است تا عمق استراتژیک برنامه های عملیاتی کدپستی را به عنوان یک بانک موثر در برنامه ریزی ها به عرصه سازمان های دولتی نیز تسری دهد . اقدامات جدید یرای ساماندهی کدپستی ده رقمی، به روزرسانی اطلاعات و قابل اتکا کردن داده های آن برای انبوهی از مشتریان از هر طیف و سازمان می تواند به عنوان یک عامل مهم در برنامه ریزی های توسعه ای قرار بگیرد. با این حال ضروری است که دامنه استفاده از کدپستی ده رقمی را نهادینه سازیم و ساز و کار اعتبار بخشی و امتیاز سنجی اطلاعات را در فواصل زمانی کوتاه مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.
 پست در کدام بخش ها می تواند با بخش خصوصی همکاری نماید؟
به نظر می رسد در حال حاضر محدودیت خاصی برای ورود بخش خصوصی به عرصه خدمات رسانی پست وجود ندارد. امروزه دیگر تصور منفی حضور این بخش در پست از بین رفته است به دلیل اینکه خواسته مردم خدمات رسانی سریع، باکیفیت و ارزان قیمت است و اینکه چه کسی این خدمات را ارایه می دهد برای مصرف کننده مهم نیست . از سوی دیگر از آنجاییکه ما در حوزه تجهیزات و امکانات سخت افزایی مشکل خاصی نداریم و خلا در واقع در بخش امکانات نرم افزاری و نحوه به کار گیری این ابزارها احساس می شود . به همین دلیل روش صحیح این است که خدمات سخت افزاری را در اختیار بخش خصوصی قرار داده و تنها انجام عملیات ستادی را در بخش دولتی نگهداریم. به اعتقاد بنده در حال حاضر می توان از قابلیت بخش خصوصی در حوزه های قبول، رهسپاری، آماده سازی، توزیع و پشتیبانی بهره مند شد در حالیکه بخش دولتی نقش نظارت کننده و حاکمیتی داشته باشد. بنابراین کوچک سازی و چابک کردن شبکه سنگین پست یک امر ضروری است . باید با روان سازی و بکارگیری فناوری های نوین به سمت فعال سازی و تحرک بخشی بیشتر سیستم باشیم و با توجه به اینکه بخش خصوصی در بکارگیری شیوه های نوگرایانه ، بی باکانه و تامین مجموعه با هزینه کمتر موفق تر است. می تواند شریک مناسبی در اجرای اهداف توسعه طلبانه پست باشد.
 ایجاد فضای رقابتی در ارایه خدمات چه تاثیری در نحوه خدمات دهی به مشتریان دارد؟
اساسا رقابت اگر در فضای سالم و تعریف شده انجام شود نه تنها موجب بالابردن انگیزه و بهبود می شود بلکه هزینه های تمام شده را نیز کاهش می دهد ولی از آنجایی که ممکن است بخش خصوصی با رشد و بلوغ ناکافی وارد عرصه رقابت شود . در این شرایط است که فضا رقابت مسموم و ویرانگر خواهد شد و حاکمیت سرمایه، پول و منفعت فردی بر اصل فعالیت خدمات رسانی غلبه می کند به همین دلیل باید بپذیریم در حال حاضر بخش خصوصی در عین حال که نیازمند آموزش رعایت حقوق شهروندی و اصول مشتری مداری می باشد می تواند در فضای کسب و کار پست حضور مسئولانه ای داشته باشد .
 برای ایجاد و راه اندازی سرویس های جدید، توجه به چه نکاتی ضروری است؟
نخستین عامل راه اندازی و ایجاد هر نوع کسب و کاری شناخت بازار و ماهیت آن است . صرفا ظهور یک ایده نمی تواند مبنای راه اندازی یک سرویس باشد این در واقع نوعی نزدیک بینی است که گاها در برخی موارد دچار آن شده ایم در حالیکه این نزدیک بینی مفرط می تواند استهلاک سرمایه و فرسودگی نیروی انسانی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل تاکنون شاهد بوده ایم برخی سرویس ها پیش از ظهور و بروز و برخی درآغاز پیدایش از بین رفته اند که این ناشی از فقدان درک درست از بازار و مطالعه دقیق آن است.
 ارکان تحول در شبکه پستی چیست؟
مهمترین رکن تحول در پست اعتقاد و باور به ضرورت تغییر در  ذهن کارکنان است. اگر این باور در تک تک همکاران به وجود آید آنها خود را برای هر نوع تحول در جهت پویاتر و چابک تر شدن مجموعه آماده می کنند. البته همانطور که انتظار داریم مجموعه خود را با اهداف و سیاستهای مدیران همسو کند ما هم به عنوان تصمیم سازان باید تامین نیازها و خواسته های کارکنان را مدنظر قرار دهیم.
 چه برنامه ای برای مهارت آموزی و تخصص در کار نیروی انسانی دارید؟
در حال حاضر برنامه های آموزشی به صورت متمرکز از سوی مرکز آموزش شرکت طراحی و جهت اجرا به استانها اعلام می شود . علاوه بر این متناسب با طرح ها و سرویس ها جدیدی که در پست استان اجرا می شود، دوره ها و کارگاه های آموزشی برای مجریان تشکیل می گردد. به عنوان مثال کارگاه های آموزشی که برای مجریان ثبت نام و یا توزیع کارت هوشمند ملی تشکیل می شود.
  طرح شما برای افزایش انگیزه کارکنان چیست؟
خوشبختانه در سال های اخیر مدیران ستاد شرکت پست مشوق های مالی مناسبی را به صورت ماهانه و دوره ای در ازای عملکرد مطلوب کارکنان اعطا می گردد. ما هم در استان کیفیت و کمیت عملکرد کارکنان را در نظر گرفته و این مشوق های مالی را بر این اساس به کارکنان پرداخت می کنیم. علاوه بر این اخیرا گروهی در پیام رسان تلگرام راه اندازی شده است که در آن همکاران اعم از اجرایی، ستادی و توزیع پیشنهادات، انتقادات و نظرات خود را پیرامون مسایل مختلف با مدیریت در میان گذاشته و پاسخ آن را دریافت می کنند.
 دلایل عدم موفقیت احتمالی بخش خصوصی در همکاری با شرکت پست چیست؟
عدم نیازسنجی دقیق بازار، خالی گذاشتن عرصه رقابت به نفع رقبا و بی تفاوتی نسبت به نقض قوانین پستی و خودپستچی گری بسیاری از شرکت ها و بخش های تولیدی و توزیعی.
 طرح GNAF به عنوان یک طرح ملی چه ظرفیت هایی را برای شرکت پست ایجاد می کند؟
طرح ملی GNAF یا همان آدرس گذاری مکان محور طرحی است که می تواند اطلاعات مکان های هر شهر و یا منطقه را که در حال حاضر توسط شرکت ها و یا سازمان های مختلف به روش های گوناگونی کدبندی می شود را به صورت یکپارچه در آورد . علاوه بر این اجرای این طرح بانک اطلاعاتی دقیق و هویتی جامع و منحصر به فردی را از تمامی مکان های کشور در اختیار پست قرار می دهند که به طبع مورد نیاز همه دستگاه ها و سازمان های دولتی و غیردولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی است.
 تفویض اختیارهای انجام شده تا چه اندازه در پیشبرد اهداف استان به شما کمک کرده است؟
این تفویض اختیار در حوزه خدمات رسانی موجب شده بازاریابی ها و ارایه سرویس ها تا حد زیادی بومی سازی شود و متناسب با استعداد و پتانسیل استان ارایه گردد و در حوزه مالی نیز پرداخت ها براساس کارسنجی و کیفیت عملکرد افراد انجام شود .
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰۹:۳۸
تعداد بازدید : ۵۹۸

اظهارنظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید