اخبار

تعامل سازنده میان وزارت ارتباطات و مجلس

در حالی که شبکه تلفن همراه در دنیا به سرعت رو به گسترش است و عرضه سیم کارت به عنوان کالایی خدماتی ، نه سرمایه ای صورت می گیرد، اما از عمر این کالای ارتباطی در کشور ما تنها یک دهه می گذرد.
البته پیشرفت آن با وجود اشتراک 8 میلیونی این کالا، تاکنون با سرعت قابل قثبولی انجام شده ، به طوری که حتی به گفته وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات در طی یک سال  آینده و با عرضه 8 میلیون سیم کارت ثبت نامی بهمن 84، رشد و ارتقاء آن به دو برابر نیز می رسد ، اما با کمی توجه نسبت به جمعیت 70 میلیونی ایران و بازار داغ تقاضای سیم کارت که دیگر نگاه به آن نگاهی تجملی و سرمایه ای نبوده بلکه از نیازهای مبرم محسوب می شود، لزوم تسریع در روند عرضه آن بیشتر احساس می شود.
به همین منظور و با تدابیر مسوولان ، بخش خصوصی به این حوزه وارد و تالیا به عنوان الوین سیم کارت اعتباری بخش خصوصی به متقاضیان واگذار شد که البته پذیرش آن از سوی مردم با توجه به تفاوتش با سیم کارت های اپراتور اول خیلی دشوار نبود.
اما با توجه به نیازها، حتی عرضه 500 هزار سیم کارت تالیا نیز رقم ناچیزی در این حوزه است.
در این میان اپراتور دوم نیز پس از گذراندن مقدمات و مشخص شدن طرف خارچی قرارداد تقریبا مراحل اجرایی کار را آغاز  و طبق وعده ها باید تا پایان شهریور ماه 2 میلیون سیم کارت اعتباری ارائه دهد.
اما باز با مراجعه به تعداد متقاضیان می بینیم که عرضه این تعداد هم در قبال این حجم وسیع پاسخگو نخواهد بود.

به همین منظور مسوولان با تدابیر خود شرایط ورود سومین اپراتور تلفن همراه را مهیا کرده آند و در این راستا مطالعات لازم برای ورود این اپراتور که پیش بینی می شود سیم کارت های آن از خدمات نسل سوم بهره برند آغاز شده است.
با این تفاسیر امید می رود که ارائه سیم کارت آن هم از نوع نسل سوم بتواند گامی عظیم در جهت پیشرفت چشمگیر شبکه تلفن همراه کشور باشد و تاخیرهای ایران را دراین زمینه جبران و کشورمان را در رده کشورهای پیشرفته در این حیطه قرار دهد.
البته شایان ذکر است که اجرایی شدن این طرح ، نیازمند تسریع در روند اقدامات مقدماتی و مشخص شدن وظایف ، تکالیف ، مبلغ ودیعه ،زمان ارائه سیم کارت و در کل تدوین استراتژی و بسترهای لازم خواهد بود زیرا در غیر این صورت و تاخیر در ورود، این اپراتور  هم عاملی جهت پیشبرد اهداف در این بخش نخواهد شد و تنها با اقدامی سریع می توان تاخیرها را جبران کرد و همپای سایر کشورها در این عرصه پیش رفت.
گفتنی است رسانه ها از توصیه کمیته ارتباطات مجلس به وزارت ICT جهت فراهم کردن مقدمات اجرایی شدن اپراتور سوم و پذیرش این توصیه از سوی وزارت متبوع خبر داده اند.

سمانه شیرازی – کارشناس واحد خبر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات
 

۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ ۱۲:۲۸
تعداد بازدید : ۳,۹۸۹

اظهارنظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید