اخبار

موج / سه گام ناموفق مخابرات

با توجه به این که مهم‌ترین خبر یک ماه گذشته حوزه ارتباطات بحث فعالیت رسانه‌ای شرکت مخابرات ایران بود. با بررسی اقدامات انجام گرفته درخصوص فعالیت های این شرکت مشاهده می شود این شرکت به دنبال اطلاع از وضعیت بدهی‌های خود و برای سرپوش گذاشتن بر ضعف مدیریتی و معرفی مقصر، بحث تعرفه تلفن ثابت را در رسانه ها مطرح کرد.

به نظر می‌رسد با توجه به این که صحبت‌های متعددی از مدیران این شرکت در رسانه‌ها شد در مجموع نتوانستند افکار عمومی را به سمت‌وسوی خود سوق دهنداما نکته قابل تاکل این است که تا زمانی که کیفیت مناسب در دستگاه‌های مخابراتی وجود نداشته باشد این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت هرچند عده‌ای تلاش می کنند توپ را به زمین دیگری بیاندازند تا گروهی دیگر را مقصر معرفی کنند.

گام اول: افتتاح‌های تکراری و تصمیم به فروش

در 25 خرداد با اجرای نمایش افتتاح برنامه توسعه‌ای در شرکت مخابرات استان تهران که با واکنش رسانه‌ها مبنی بر تکراری بودن افتتاح‌های همراه بود مخابرات متوجه شد که تأثیر خود را در انعکاس این گونه اقدامات به‌سرعت از دست داده است، و در همان جلسه بود که رئیس هیأت‌مدیره شرکت مخابرات اعلام کرد قصد فروش سهام مخابرات را دارد که با تذکر اعضا حاضر در جلسه در پایان جلسه قصد فروش سهام شرکت توسعه اعتماد مبین اعلام شد.

سید مصطفی سید‌هاشمی، رئیس هیأت‌مدیره شرکت توسعه اعتماد مبین در ارتباط با فروش سهام مخابرات گفت: این‌یک شرکت سهامی خاص است و قابل‌عرضه در بهابازار نیست؛ ما از طریق کنسرسیوم آن را از مخابرات خریداری کردیم و پس‌ازآن نیز شرکت مخابرات اعتماد مبین، در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و اداره این سهام را بر عهده گرفت.

سیدهاشمی همچنین افزود: زمانی هم که ما این شرکت را خریداری کردیم، با کمک کنسرسیوم موفق به این کار شدیم؛ قطعاً توان خرید این موضوع از بحث خارج است؛ هرچند ‌اگر یک شرکت می‌توانست آن را بخرد، اعمال مدیریت آن آسان‌تر می‌شد.

وی گفت: دولت به دلیل این که قانون، اجازه خرید را به او نمی‌دهد، نمی‌تواند سهام این شرکت را خریداری کند؛ اما ما به امید این که خریدار در بازار باشد، شرکت را عرضه کردیم؛ بنابراین، نبود‌ خریدار در بازار برای ما توفیق نیست، توفیق ما در فروش این قضیه بود.

گام دوم: قدرت‌نمایی و عقب‌نشینی

پس‌ازآن که مشخص شد سهام شرکت مخابرات ایران را نمی‌توانند بفروشند در گام دوم اقدام به انتشار آگهی فروش 100 درصد سهام شرکت توسعه اعتماد مبین کردند و با همراهی برخی سایت‌های مشخص این‌گونه اعلام شد که سهام شرکت مخابرات ایران به فروش گذاشته شد. بر اساس نظر اغلب تحلیل گران، شرکت مخابرات ایران به دنبال تهدید و قدرت‌نمایی بود در این راستا سخنگوی شرکت مخابرات ایران که خود را از اساتید حوزه ارتباطات می‌داند در اقدامی هماهنگ و به‌صورت مستمر در سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف مصاحبه و در این خصوص اظهارنظر کرد. وی در مصاحبه‌ها سعی در بیان اختلاف وزارت ارتباطات با مخابرات داشت و با تلقین این موضوع به دنبال بزرگ کردن شرکت مخابرات و هم‌سطح دانستن آن با وزارت ارتباطات بود؛ اما به نظر رسید تلاش وی برای ورود رسمی وزارت ارتباطات به این دعوا موفق نبود نکته‌ای که پاسخ داده نشد این بود که چرا روابط عمومی شرکت مخابرات ایران سخنگوی شرکت توسعه اعتماد مبین است.

محمدحسن شانه ساز زاده، رئیس هیأت‌مدیره شاتل تنها خریداری که اعلام آمادگی برای خرید مخابرات کرده بود گفت: درخواست شاتل برای خرید ۵۰ درصد به‌اضافه یک سهم شرکت مخابرات ایران به وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات ارائه و تقاضای جدی خرید سهام این شرکت به‌صورت رسمی مطرح شد.

در ادامه شانه ساز زاده بابیان این‌که شاتل به دلیل برخی انتقادهایی که به نحوه برگزاری مزایده داشت گفت: درخواست خود را به وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات مستقیم ارسال کردیم.

وی متذکر شد: با توجه به تغییر شرایط این شرکت طی 5 سال گذشته پس از خصوصی‌سازی و نحوه ارزش‌گذاری آن و همچنین برابر نبودن شرایط فعلی این شرکت بازمان واگذاری آن در بهابازار به‌واسطه فروش برخی دارایی‌ها، تغییرات درآمدی و توسعه‌ای از وزارت ارتباطات خواسته شد تا درزمینه قیمت‌گذاری و نحوه فروش بلوک مدیریتی سهام مخابرات ورود کند.

با توجه به پیدا شدن خریدار برای شرکت توسعه اعتماد مبین و رسانه‌ای شدن آن، شرکت مخابرات ایران به‌سرعت عقب‌نشینی کرد و موضوع را پایان‌یافته اعلام کرد و بنابراین مخابرات در گام دوم هم نتوانست موفقیتی را کسب کند.

گام سوم: نمایشی مظلومانه

به نظر می‌رسد شرکت مخابرات ایران آخرین تیر در کمان خود را استفاده کرده و آن‌هم سیاست مظلوم‌نمایی و ایجاد چهره ای حق به جانب در رسانه‌ها و افکار عمومی است. مصاحبه‌های متعدد سخنگوی شرکت مخابرات مبنی بر لزوم حمایت پدرانه وزارت ارتباطات، زیان ده بودن شرکت مخابرات، تعداد زیاد عائله این شرکت و... همگی در راستای این سیاست پیش می‌رود. با توجه به اینکه فضای امروز جامعه، فضای مخاطب هوشمند است و این موضوع را قطعاً سخنگو و مدیران شرکت مخابرات ایران می‌دانند؛ که با این فرآیند که تکرار در رسانه‌های مختلف می‌تواند تأثیرگذار باشد کماکان مصاحبه‌های متعددی مبنی بر وجود مشکلات در مخابرات ایران و مقصر جلوه دادن وزارت و شرکت‌های تابعه را در دستور کار خوددارند.

در همین رابطه و در جواب مصاحبه‌های مدیران مخابراتی اسماعیلی، مدیرکل امور بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره محدودیت‌های ارائه پهنای باند در تعدادی از استان‌های کشور که توسط مدیران مخابراتی مطرح شد، اظهار داشت: در زنجیره ارائه خدمات ارتباطی، شرکت‌های مختلفی فعال‌اند و هرکدام که به وظایف و مسئولیت‌های خود عمل نکنند، میزان و کیفیت خدمات ارائه‌شده به مردم با مشکل مواجه خواهد شد.

وی همچنین گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت از ابتدای سال 93 سرمایه‌گذاری عظیمی برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به‌ویژه شبکه فیبر نوری و کیفیت خدمات اینترنت در ایران انجام داده است و تنها در سال جاری ظرفیت ایجادشده در این عرصه بیش از 2.5 برابر ارتقا یافته است.

اسماعیلی در پایان متذکر شد: مدیران شرکت مخابرات از ظرفیت‌های توسعه‌ای ایجادشده در این بخش به‌خوبی آگاه‌ هستند و بهتر است برای حل مشکلات ایجادشده راه‌های بهتری را انتخاب کنند.

البته به نظر نمی‌رسد با توجه به کیفیت خدماتی که این شرکت به مردم ارائه می‌دهد و مشکلات عدیده کاربران در استفاده از خدمات این شرکت، این سیاست نیز بتواند موفق عمل کند. به نظر می‌رسد بهترین راه، همان‌طور که اغلب کارشناسان این حوزه نیز عنوان کرده‌اند طی مسیر قانونی و حل مشکلات و معضلات به‌دوراز فضای رسانه‌ای باشد؛ چراکه ادامه این روند پس از مدتی منجر به کاهش حساسیت جامعه به موضوع نیز خواهد شد.



۲۹ تیر ۱۳۹۴ ۱۶:۰۷
تعداد بازدید : ۸۶۶

اظهارنظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید