اخبار

ایرنا / پست جایگاه خود در تحقق دولت الکترونیک را به اثبات رسانده است

عضو هیات مدیره پست با اشاره به سابقه دیرینه شبکه پستی در ارایه امور نیابتی سازمان ها و نهادهای مختلف و گسترش خدمت رسانی عمومی گفت: پست جزو لاینفک دولت الکترونیک است و جایگاه مهم خود را در تحقق دولت الکترونیک به اثبات رسانده است.
شمولی عضو هیات مدیره پست با بیان این که فناوری دروازه دسترسی به بازارهای جهانی برای مشتریان و مجریان پستی به‌شمار می‌رود افزود: بخش پستی با برخورداری از زیرساخت ها و توانمندی های بسیار، آمادگی لازم برای خدمت به این بازار تغییر یافته را دارا می باشد.

وی با اشاره به این که ارایه خدمات الکترونیکی برای ادارات پست کشورها یک الزام جهانی می باشد افزود: براساس قطعنامه مصوب بیست و چهارمین کنگره پستی جهانی در سال 2008، میزان به کارگیری و استفاده از خدمات الکترونیکی (E-Services ) در کشورهای عضو اتحادیه پستی جهانی و میزان پیشرفت هر کشور در ارایه این خدمات مورد سنجش و ارزیابی قرار داده است.

شمولی توسعه خدمات نوین را از بخش های اصلی تمامی اسناد و مصوبات مجامع بین المللی پستی برشمرد و ادامه داد: استراتژی پستی کنگره 2012 دوحه دارای 4 هدف بوده که یکی از اهداف آن ارتقای خدمات و محصولات مبتنی‌ بر نوآوری و توسعه شبکه سه‌بعدی که شامل شبکه های فیزیکی، مالی و الکترونیکی می باشد تعریف شده است.

وی با بیان این که براساس مصوبات اتحادیه، نوین سازی و تنوع بخشی خدمات و محصولات پستی از برنامه های مهم شرکت پست به شمار می رود گفت: این نهاد بزرگ خدماتی که به موازات خدمات سنتی ارایه خدمان نوین را به هموطنان هدف گذاری نموده ایجاد واحدهای نوآوری؛ بهبود سرویس‌های موجود از طریق نوآوری؛ متنوع سازی طیف محصولات موجود به منظور پاسخگویی به نیازهای مشتریان را در زمره فعالیت های خود گنجانده است.

شمولی افزود: شرکت پست براساس بررسی ها و مطالعات صورت گرفته درسطح بین المللی، 4 گروه از خدمات شامل سرویس های پست الکترونیک ( (E-POST ، سرویس های مالی الکترونیکی (E-Finance )، سرویس‏ های تجارت الکترونیک (E-Commerce ) و سرویس های (E-Government ) را با بهره گیری از فناوری های ارتباطات و اطلاعات به مشتریان ارایه می نماید.

عضو هیات مدیره گفت: در همین ارتباط این شرکت 29 سرویس پست الکترونیک (E-POST) را شناسایی نموده که صندوق پستی الکترونیک، تمبر الکترونیک، امضای الکترونیک، کارت پستال الکترونیک،ردیابی و رهگیری از مهم ترین آنها به شمار می رود.

وی با بیان این که پست کشور توسعه سرویس های مالی الکترونیکی (e-finance ) نظیر صورتحساب الکترونیک، پرداخت‏ های الکترونیک، پرداخت صورتحساب آنلاین، حواله پولی الکترونیک را در دستور کار قرار داده بیان داشت: مجموع این خدمات به 9 سرویس می رسد که با گسترش همکاری با پست بانک ایران خدمات دیگری به این خدمات افزوده خواهد شد.

شمولی در ادامه با بیان این که در دنیای امروز شبکه های پستی به عنوان بازیگر اصلی تجارت الکترونیک ایفای نقش می نماید اظهار داشت: اعتماد قابل توجه مشتریان به شبکه پستی و نیاز فزاینده آنها سبب افزایش فعالیت شرکت پست در این زمینه شده است به طوری که عرضه  6سرویس‏ تجارت الکترونیک (e-commerce ) از جمله سرویس فروشگاه آنلاین محصولات تمبرشناسی، فروشگاه آنلاین کالای پستی، قبول اشتراک مطبوعات و مجلات دوره‏ای، سرویس مشتری و مخاطبین تجارت الکترونیک مبتنی بر وب و غیره  از این گونه خدمات محسوب می شود.

وی همچنین به نقش پست در ارایه خدمات الکترونیکی نیابتی دیگر سازمان ها اشاره و عنوان کرد: شرکت پست با بهره گیری از فناوری اطلاعات و بسترسازی در جهت تحقق دولت الکترونیک و تامین رفاه حال هموطنان اقدامات گسترده ای را انجام داده است.

عضو هیات مدیره با اشاره به این که  ارایه سرویس ‏های دولت الکترونیک (e-government ) شامل 11 سرویس می باشد افزود: تشخیص هویت دیجیتال، تمدید گواهینامه رانندگی، ثبت نام الکترونیک کنکور ورودی دانشگاه‏ها، پرداخت الکترونیک مستمری بازنشستگان، درخواست گذرنامه آنلاین، صدور الکترونیک اسناد صادرات، صدور الکترونیک اسناد گمرکی دیگر خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات است که از سوی شرکت پست طراحی و یا در دست اقدام می باشد.

وی تغییر و تحولات اساسی پست ایران را در راستای نیازهای رو به تزاید مشتریان و تغییرات شگرف بازار ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: پست ایران همسو با دیگر جوامع پستی و براساس تکلیف اتحادیه پستی جهانی، نهایت تلاش و اهتمام خود را در زمینه تقویت زیرساخت های فناوری اطلاعات و طراحی و عرضه سرویس های نوین الکترونیکی به کارگرفته تا خدماتی درخور هموطنان عزیز ارایه نماید.

۲۴ تیر ۱۳۹۴ ۱۵:۲۹
تعداد بازدید : ۸۷۶

اظهارنظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید