تاریخچه
موزه ارتباطات بعنوان یگانه موزه تخصصی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه های پستی و مخابراتی در سال 1369 آغاز بکار نموده و فعالیتهای گسترده ای را در زمینه ایجاد انگیزه و علاقمندسازی عموم مردم به بازدید از موزه ها و اماکن فرهنگی انجام داده است و همه ساله پذیرای قشر کثیری از گروه های دانش آموزی و دانشجویی و نیز عموم علاقمندان به جهت بازدید از موزه می باشد.
بنای موزه ارتباطات از ابنیه های عظیم و پراهمیت منطقه باغ ملی و میدان مشق است که در خیابان امام خمینی (ره) واقع شده است. ساختمان از سه بخش : مرکزی-غربی و شرقی تشکیل شده است. قسمت غربی ساختمان در بهمن ماه 1369 پس از احیاء و بازسازی به موزه پست و مخابرات تبدیل و دو بخش دیگر نیز در سال 1383 با انتقال ساختمان موزه از قسمت غربی به شرقی مورد بازسازی قرار گرفت. در حال حاضر مراحل اجرایی پایان یافته و در آینده ای نزدیک بعنوان بزرگترین موزه ارتباطات در سطح خاورمیانه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
عمارت فوق (ساختمان موزه ارتباطات) در سال 1313 ه.ش رسماً به عنوان انبار گمرکات امانات پستی داخلی و خارجی و خدمات پستی شهری افتتاح گردیده است. طراح بنا، نیکلای مارکف اهل گرجستان مهندس اگال از ارامنه ایران و معمار سازنده مهندس مظلومیان از معماران بلدیه (شهرداری) تهران می باشد.
بنای ساختمان موزه ارتباطات با مشخصه های واقع شدن در جنوب میدان مشق، مجاورت با سردر باغ ملی، همجواری با ابنیه تاریخی هم سبک و هم دوره ، با بیش از سه ربع قرن سابقه و سایر عناصر زیبایی شناختی، جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده و از جهات مختلف آن را حائز اهمیت ساخته است.

اهداف
موزه ارتباطات در راستای اجرای فعالیتهای فرهنگی خود و بنا به رسالت خویش که همانا گسترش فرهنگ ارتباطات و ایجاد انگیزه و علاقمند سازی مردم به فرهنگ بازدید از موزه می باشد اقدام به برپایی نمایشگاههای مختلف تمبر به مناسبتهای مختلف ملی و مذهبی در طی سال می نماید.
همچنین با سایر موزه ها، موسسات و سازمانهای فرهنگی و هنری از جمله شهرداریها و فرهنگسراها در ارتباط مستمر بوده و همه ساله تعداد زیادی از دانش آموزان از این مجموعه بصورت گروهی بازدید می نمایند.
محققین و دانشجویان دانشگاهها و مراکز مختلف آموزش عالی جهت تکمیل تحقیقات و پایان نامه های خود به این مجموعه مراجعه می کنند.
موزه ارتباطات در امور پژوهشی و تاریخی نیز تحقیقاتی جامع و کامل انجام داده که در آینده ای نزدیک بصورت کتاب چاپ و منتشر خواهد شد. طرح جامع نگهداری و توسعه موزه های ارتباطات نیز برای اولین بار در سطح ایران در میان موزه های تخصصی با همکاری شرکت موزه پرداز فردا در 6 فاز تهیه شد. از اهداف اصلی این مجموعه آن است که موزه ای در حد استانداردهای جهانی ایجاد نماید.